Followers

Pengamal Ilmu Pukau Memukau Mangsa Pukau

assalamualaikum
Hey guys. Aku sekarang mengalami tahap kemalasan yang sangat tinggi. Bila nak mula study, mata dah mula tutup separuh dah, rasa badan lemah nak baring atas katil, rasa macam banyak masa lagi nak study padahal lagi 2 hari nak exam. Macam-macam rasalah bila nak study tu. Tapi yang peliknya, ada pula semangat nak membuat post baru untuk blog. Nampak semuanya alasan sajekan tadi,huhu.

Dalam post kali ni, aku nak cerita pasal kes pukau-memukau yang berlaku di tempat aku. Kisahnya sebegini,

roomate: Weh, ko nak taw x? Ada kes orang kene pukau kat tempat kite ni.

aku: Biar betul ko? Jangan buat2 cerite je ko ni. Xade plak aku dengar kes camtu.

roomate: Ade weh. Kawan aku cerita kat aku tadi. Die cakap, kes pukau-memukau terjadi kat blok belakang. Blok kite pun ade yang dah kene.

aku: OMG! Pukau camne weh? Pukau nak curi barang ke?

roomate: Memanglah orang tu pukau nak curi barang, xkan lah nak bagi barang plak.

aku: Celake ko, loye buruk plak dengan aku. Cit!

roomate: Haha! Orang pukau tu start pukau time pagi2 macam dalm pukul 7-8am. Mase orang lain ngah syok tidor. Die akan ketuk pintu sampai tuan bilik jage. Kalo xjage gak, die akan terus ketuk kuat2 sampai tuan bilik bukak pintu. Mestilah tuan bilik tu ngah mamai2 bile bukak pintu tu. Ha! mase tu lah die start gune ilmu pukau die.

aku: Gilos awal orang pukau tu bangun tidor. Iyerlah, nak pergi bilik orang awal2 pagi mesti kene bangun awal.

roomate: Ai, ko pun loye buruk gak kan?

aku: Haha! Relax2, ceciter ceciter lagi.
Xkan jiran xperasan bile orang pukau tu ketuk pintu kuat2?

roomate: Tu lah pasal. Bile diorang tanye jiran, jiran cakap xdengar ape2 pun. Tu yang jadi pelik sikit. Tuan bilik je dengar pintu yang diketuk kuat tu. Lepas die dah pukau dan curi barang2 cam laptop ke handphone ke, orang pukau tu mesti tinggalkan tanda cam die akan tinggalkan selipar ke ape.

aku: Iyeke? Bahaya ni.


Begitulah secara ringkasnya cerita pasal kes pukau-memukau ni. Bila aku dah tahu pasal kes ni, terus aku dan roomate hati-hati bila pagi. Memang aku risau sangat bila ada orang datang pagi-pagi. Pernah sekali ada orang datang bilik aku, ketuk pintu bilik aku banyak kali. Aku dah risau dah, sebelum buka pintu, baca doa macam-macam takut orang pukau datang ke apa. Rupa-rupanya jiran aku datang. Cis! buat cuak je lebih. Berkenaan dengan tinggal tanda lepas pukau tu memang aku pernah dengar, sebab ada kes rompak rumah guna ilmu pukau, lepas perompak tu merompak, mesti dia akan tinggalkan beras putih ke, apa-apa saja tanda. Persoaalan yang aku terfikir sekarang, perlukah menggunakan ilmu pukau untuk mencuri barang jika masih ada tenaga yang cukup mencari duit untuk mendapatkan barang yang halal?

salam


10 comments:

Suara Hati Ini.... said...

oo..kat blok laki pun ada yek..aku igt blok prempuan je...huhu

nini_uniey said...

tp an.. amer ckp..xde isu pukau2 pon sbnrnya...

sumber : jabtan keselamatan USM.. ce usha kt wall amer

widodo said...

malas?

tanya kenapa?

fendy said...

wani: ada.roomate aku cerita lah,aku pun percayalah.

auni: ha?iyeke?berlaku konflik disitu.mana satu yang betul pun aku tak taw dah.

widodo: entah lah.cuba merajinkan diri ni. :)

Itu Aku said...

kes2 camni mmg selalu terjadi
berhati2...

cik Memey said...

pemukau tu nk suh kmu2 yg masih stdy bgon d awl pagi..hehe:)

cara atasi: bila org ketuk pintu, jgn buka, pekakkan telinga je.haha

kindergartenlibrary said...

Takut baca ..

fendy said...

mizah: haha.suruh study tu baik sangat pencuri tu. :p

nelly: takut kan?eeee. :)

Siti Aziz said...

pendek akal. titik. ^_^V

esempoi said...

takde gunonya pukau2 ni

 

Hidup Aku Biasa Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger