Followers

kes culik di malaysia

assalamualaikum
Saban hari bila kita baca surat khabar yang ada kat malaysia ni, hampir setiap hari ada kes yang berkaitan dengan penculikkan. Sampai satu tahap hari ni ada satu kes culik, esoknya pula ada kes yang lain. Kebanyakkan kes culik tu melibatkan kanak2. Ya Allah, setiap kali aku baca berita pasal kes2 culik ni, aku terus terfikir keadaan adik2 aku yang bukanlah kanak2 lagi tapi mereka masih lagi bersekolah. Aku risaukan keadaan dunia ni yang semakin kurang sifat kemanusiaan dikalangan manusia itu sendiri.

Tak perlulah aku sebut siapa nama budak yang telah diculik, ada yang berjaya diselamatkan, ada yang tidak dapat diselamatkan dan ada yang masih dalam proses mencari. Kenapalah tergamak MEREKA yang menculik kanak2 ni buat macam ni? Ke manakah perginya sifat manusia tu sampai telah digantikan dengan sifat binatang? Apakah ni hanya satu pekerjaan yang masih mereka mampu buat untuk mendapatkan duit?


Dalam hal ni, sesetengah pihak yang perlu disalahkan. Yang paling utama adalah IBU BAPA tu sendiri. Kebanyakkan kes culik berlaku atas kecuaian ibu bapa tu sendiri. Dengan dunia yang semakin kurang selamat, keutamaan anak2 korang adalah amat penting dan jangan anggap dunia ni seselamat seperti zaman korang semua. Its totally different. Aku harap sangat korang anggaplah anak2 korang umpama amanat yang disampaikan oleh Nya yang perlu dijaga dengan baik. Jangan dah kena baru nak beringat. Baru nak menangis air mata darah. Baru nak tak tido malam nak cari anak yang hilang sedangkan masa mereka ada, korang tak kesah saja.
 
Seterusnya adalah MASYARAKAT. Sebagai contoh jiran perlulah beri perhatian juga dengan apa yang berlaku kat sekeliling. Jika mampu untuk korang sampaikan pesanan kat jiran korang, adalah lagi baik sebab hidup berjiran tu kan bagus. Janganlah korang anggap remeh temeh untuk ambil tahu pasal jiran korang. Bukanlah nak ambil tahu semuanya, tapi cukuplah ambil tahu sesuatu yang boleh mendatangkan kebaikkan. Sekecil perbuatan yang korang buat untuk jiran korang sebenarnya mendatangkan beribu kebaikkan untuk korang dan keluarga. Pihak berkuasa juga perlu menjalankan sebarang operasi untuk menghindarkan kes ni berlaku lagi. Keselamatan itu amat penting dan ia mampu menghalang kes culik dari berlaku.

Post kali agak serius sebab aku nak buat sesuatu yang mampu beri peringatan kat orang lain walaupun ia hanya sekecil2 kebaikkan. Harap post ni mampu membuat korang terfikir hal ni dan jangan anggap mudah saja.
salam

0 comments:

 

Hidup Aku Biasa Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger